عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

معرفی کتاب های عکاسی

امروزه افراد زیادی هستند که می خواهند عکاسی را به صورت خودآموز یاد بگیرند. این افراد به دبنال کتاب های خاصی هستند تا بتوانند با تکنیک های این حرفه جذاب بهتر آشنا شوند.

اکثر کتاب های عکاسی هزینه بالایی دارند یا فقط به زبان انگلیسی منتشر شده اند و ترجمه نشده اند. بنابراین معرفی کتاب های خوب برای علاقه مندان به عکاسی لازم به نظر می رشد. برخی از مهمترین کتاب های عکاسی به شرح زیر هستند.


  • نور پردازی در عکاسی -  انواع نورپردازی عکاسی پرتره با فلاش

نورپردازی در عکاسی پرتره اهمیت فراوانی دارد. اگر به دنبال یک کتاب آموزش نورپردازی هستید که خیلی خلاصه و ساده به شما بگوید برای گرفتن نمونه عکس های پرتره، هم در آتلیه و هم فضای باز، از چه تجهیزات و چیدمان نورپردازی ای (مثل فلاش، سافت باکس و…) استفاده شده، اگر هنوز نمی‌دانید که مهم‌ترین مطلب در عکاسی نورپردازی است، فرصت و لذت مطالعه این کتاب را از دست ندهید.

این کتاب که در آن به نورپردازی بهتر در عکاسی پرداخته است. نورپردازی در عکاسی برای روشن کردن سوژه نیست. بلکه برای تاکید بر سطوح، شکل و جنس سوژه و حتی کم‌تر به چشم آمدن آن است. ما می‌توانیم با ایجاد سایه روشن، آثاری زیبا، خیره کننده و رویایی خلق کنیم. با نورپردازی آگاهانه و هنرمندانه می‌توان توجه بیننده را به نقاط خاص در تصویر گرفته شده جلب کرد. همچنین می‌توانیم کوتاه را بلند، بلند را کوتاه، چاق را لاغر و لاغر را چاق فربه نشان دهیم و ظاهر سوژه را کاملا تغییر دهیم.

شاید شما عکاسی در محیط‌های کم نور یا خیلی نورانی را انتخاب کرده باشید، ولی برای خلق تصاویر جذاب‌تر دچار مشکل شده باشید، پس به خواندن این کتاب بپردازید.


  • ۵۰ روش نورپردازی برای عکاسی پرتره

کتاب ۵۰ روش نورپردازی برای عکاسی پرتره به شما روش طراحی نور پردازی و دیاگرام ها را آموزش می دهد. این کتاب راهنما شامل تمامی نکته های لازم برای عکاسی پرتره زیبا و موفق می باشد. این کتاب به شما تکنیک های ساخت سایه روشن برای طراحی عکس های پرتره حرفه ای را آموزش می دهد.

یکی از سوالات مهم در عکاسی پرتره این است که چگونه می توانید سایه زیر چشم و پانه را نمایان کنید؟ و چطور می توانید یک عکس پرتره رمانتیک و عاشقانه از خانم ها تهیه کنید؟ این کتاب به شما روش های نورپردازی برای حل این مشکلات را آموزش می دهد.


  • هک عکاسی

کتاب هک عکاسی از مایک نیوتون به شما کمک خواهد کرد که طی ۱۰ گام و آموزش ساده عکاسی خود را ارتقا دهید. در این کتاب از اطلاعات تکنیکی پیچیده و جزئیات اضافی خبری نیست. متن کتاب روان بوده و همراه با مثال و عکس قصد در بهبود عکاسی شما دارد. این کتاب «هک عکاسی نام گذاری شده چراکه ساعت ها آزمون و خطا را از راه شما بر خواهد داشت.


  • بوکه
این کتاب در بیان ساده، راهنمایی است که با توضیح روند بوکه، کمک می کند تعدادی از موانع بازدارنده را بشکنید تا بتوانید از این روش به صورت خلاقانه استفاده کنید. این یک تکنیک زیبا است و روشی است که این روزها بیشتر و بیشتر در عکاسی منظره (شاخه ای که عموما در آن از عمق میدان های زیاد استفاده می شد) می بینم. همان طور که من عکاسی منظره را برای تجربه بوکه انتخاب کردم، شما می توانید این دانش را فرا بگیرید و در شاخه عکاسی دلخواهتان امتحانش کنید.

  • ترکیب بندی در عکاسی – لوری اکسل

  • عکاسی مقدماتی





آموزش تکنیک عکاسی نقاشی با نور (light painting)

نقاشی با نور بیشتر یک تفریح است و تنها ایده‌ای است برای اینکه ذهن خلاق شما برای خلق هرچه بهتر عکس‌هایتان، به دنبال روش‌های جدید‌تر باشد. نقاشی با نور یک تحول جدید در زمینه عکاسی ایران هست و هنوز به صورت کامل شناخته نشده و عکاسان اطلاعات محدودی در مورد این نوع عکاسی دارند.

این سبک عکاسی قبلا در شب و در محیط‌های سرباز امکان‌پذیر بود؛ به همین دلیل بیشتر کسانی سراغ آن می‌رفتند که به شب بیداری تمایل یا عادت داشتند. اما امروزه با فراگیرتر شدن این سبک از عکاسی، کارآیی آن در محیط‌های سربسته بیشتر و متداول‌تر شده و ایده‌های جالبی به واسطه نقاشی با نور قابل اجراست.

نکته بسیار مهم در این تکنیک از عکاسی که عکاسان می توانند استفاده کنند اینست که خلاقیت به خرج دهند و موضوع عکس را عوض کنند که باعث قوی تر شدن کار بشود.

تکنیک نقاشی بانور یک کار گروهی (Team work) است. یعنی مجموعه ای از عوامل عکاس، مدل یا شئ، چرخاننده نور و عوامل کمک کننده دیگر با هم همکاری می کنند. با این حال می توان به صورت انفرادی نیز این تکنیک را اجرا کرد، ولی در کار گروهی وسعت و کیفیت کار خیلی مطلوب تر است.

تنظیم دقیق نورسنجی، شرایط نوری مناسب محیط و صبوری کلیدهای موفقیت این تکنیک به شمار می‌روند.

امروزه تکنیک عکاسی نقاشی با نور (light painting) یک تکنیک محبوب شده است. از آنجایی که در عکاسی به این شیوه تجربه و آزمون خطا دخیل است، اینکه بتوانید عکس ها را در دوربین های دیجیتالی به سرعت ببینید نسبت به عکاسی در قدیم که باید فیلم را چاپ می کردند تا عکس را ببینند خیلی کمک بزرگی است. همچنین امروزه نسبت به قدیم منابع نوری بسیار بهتری برای این کار وجود دارد، چراغ قوه های LED گزینه بسیار خوبی برای این کار هستند.

عوامل موثر در این تکنیک عکاسی

·         یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه ها در موفقیت این تکنیک، خوب اجرا شدن آن می باشد.

·         پشتکار: ممکن است بارها کار به مشکل بخورد و خراب شود ولی نباید ناامید شد

·         وجود یک گروه قوی برای انجام کار

·         ساخت ابزارهای جدید

·         خلاقیت و ایده پردازی

تجهیزات مورد نیاز

·         منبع نور (مانند چراغ قوه، مشعل یا هر وسیله نوری دیگر)

·         سه پایه و یک سطح صاف برای نصب آن

·         تاریکی

·         نور های LED، یک شاتر بیسیم که بتوانید با آن مدت زمان باز بودن شاتر را تنظیم کنید و یک فلاش بیسیم می توانند برای نقاشی بهتر کمک بزرگی به شما کنند، اما با امکانات ابتدایی هم می توانید کار را شروع کنید.

قدم های اولیه برای نقاشی با نور

·         منابع نوری، دوربین و سه پایه را به همراه داشته باشید.

·         لباس تیره بپوشید و به اتاق تاریک بروید.

·         سه پایه و دوربین را آماده کنید.

·         تنظیمات دوربین را به صورت زیر تغییر دهید: مد عکاسی:  Manual؛ ISO : 100 ؛ دیافراگم : f/22 ؛ سرعت شاتر: ۵ ثانیه (بعداً می توانید این گزینه را تغییر دهید.

·          عکاسی تأخیری دوربین را حداقل بر روی ۲ ثانیه قرار دهید، سپس رو به روی دوربین قرار بگیرید و نقاشی را شروع کنید.

·         به عکسی که گرفته اید نگاه کنید، و با دقت، تغییراتی که باید انجام دهید را بررسی کنید و سپس عکس دیگری بگیرید.

·         تکرار کنید، تکرار کنید، و باز هم تکرار کنید

تجربه نقاشی با نور به شما کمک می کند تا ایده های خوبی برای استفاده از این تکنیک بگیرید. سرعت شاتر را می توانید با توجه به کاری که می خواهید بکنید و زمانی که لازم دارید تغییر دهید.

در اولین گام سه‌پایه را در محلی قرار دهید و ارتفاع آن را تنظیم کنید. نیازی نیست همه تنظیمات دوربین و سه‌پایه را نهایی کنید و بعد به این نتیجه برسید که باید همه چیز را به جایی دیگر منتقل کنید. مثلا می‌توانید دوربین را به دست بگیرید و به اطراف خوب نگاه کنید و چیزی را پیدا کنید که توجه شما را به خود جلب کند. دقت داشته باشید که پس‌زمینه درهم برهم نباشد.

تنظیمات دوربین

ابتدا دوربین را در حالت دستی (manual) و فوکوس خودکار قرار دهید. یک منبع نوری یا منطقه روشن پیدا کنید که در فاصله‌ای نسبتا مساوی به سوژه شما نسبت به دوربین قرار داشته باشد و شاتر را تا نیمه فشار دهید؛ بدین‌ترتیب فوکوس را تنظیم کرده‌اید. اگر چنین سوژه‌ یا منبع نوری وجود ندارد از چراغ‌ قوه در نزدیکی سوژه مورد نظرتان استفاده کنید و تنظیمات فوکوس را نهایی کنید. سپس فوکوس را از حالت خودکار خارج کرده و آن را به حالت دستی برگردانید. دقت کنید که به حلقه فوکوس و شاتر دست نزنید و آنها را تغییر ندهید.

فراموش نکنید که این سبک عکاسی به تمرین و صبوری زیادی نیاز دارد؛ همچنین به خلاقیت. نوآوری و خلاقیت چیزی نیست که هیچ سایت و مرجع آموزش عکاسی بتواند به شما یاد دهد. اما تمرین و تکرار و خوب نگاه کردن می‌تواند نقش مهمی در به دست آوردن ایده‌های تازه، داشته باشد46-1001boom

نکته: لنزهای واید در عکاسی شب و نقاشی با نور نتایج بهتری به دست می‌دهند تا لنزهایی که فاصله فوکال بیشتری دارند.

 

تنظیمات صحیح نورسنجی

اگر تا اینجای کار را با موفقیت انجام داده‌اید تقریبا به پایان راه رسیده‌اید، فقط می‌ماند تنظیم نورسنجی که البته کمی حیاتی است. بهترین کار است که از خود دوربین برای تنظیم نورسنجی کمک بگیرید. وقتی تازه کار هستید معیار دورنی دوربین کمک خوبی به شمار می‌رود اما کمی که تجربه کسب کردید می‌توانید دیگر از آن استفاده نکنید.

دوربین را در حالت اولویت با دریچه دیافراگم ( Av در دوربین‌های کانن و A در دوربین‌های نیکون) قرار دهید و عدد اف را بین ۴ تا ۸ (f/4 – f/8) انتخاب کنید تا به نهایت وضوح تصویر دست‌ یابید. اگرچه شاید بنظر برسد که با f/16 می‌توانید به وضوح بیشتری برسید اما این کار باعث می‌شود که زمانی خیلی بیشتری برای بازماندن شاتر نیاز داشته باشید؛ گاهی بیش از آنچه نیاز دارید.

احتمالا معیار نورسنجی درونی دوربین به شما می‌گوید که باید سرعت شاتر را روی ۱۰ تنظیم کنید. با فرض این که ایزو ۱۰۰ انتخاب شده چنین عمل کنید. ابتدا ۱۰ را در ۳۲ ضرب کنید سپس عدد بدست آمده (۳۲۰) را بر ۶۰ تقسیم کنید. جواب نهایی (۵.۵ دقیقه) مدت زمانی است که برای باز بودن شاتر نیاز دارید

حالا آن منبع نوری که داشتید، چراغ قوه، دوربین، فشفشه یا هر چیز دیگر، را درآورده و نقاشی با نور را شروع کنید. با روشن کردن چراغ قوه در هر عکسی تستی که می‌گیرید می‌اوانید به اطلاعات نسبی خوبی نسبت به محیط دست‌یابید و بدانید کدام قسمت‌های قاب تصویر به نور بیشتر یا کمتری نیاز دارد.

پس از گرفتن عکس‌های آزمایشی، دوربین را در حالت bulb قرار دهید و عکس بگیرید. دقت کنید که با توجه به تنظیم‌هایی که بالا اشاره شد زمان لازم برای باز بودن شاتر ۵.۵ دقیقه است.

 

برندگان مسابقات جهانی عکاسی ۲۰۱۹ سونی (قسمت سوم)

برندگان مسابقات عکاسی جهانی ۲۰۱۹ از بین ۳۲۷ هزار اثر ثبت‌شده به‌ صورت رسمی معرفی شدند.

به گزارش زومیت، برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند. 

جایگاه اول با موضوع ورزش

عکاس: آلساندرو گرسانی (Alessandro Grassani) از ایتالیا با مجموعه‌ی Boxing Against Violence

عکس برگزیده سال سونی

عکس برگزیده سال سونی

عکس برگزیده سال سونی


جایگاه اول با موضوع اشیای بی‌جان

عکاس: نیکلاس گاسپردل و پلین بارت ( Nicolas Gaspardel & Pauline Baert ) از فرانسه با مجموعه‌ی Yuck

عکس برگزیده سال سونی

عکس برگزیده سال سونی

عکس برگزیده سال سونی

عکس برگزیده سال سونی

عکس برگزیده سال سونی


جایگاه اول با موضوع عکس آزاد

عکاس: کریستی لی راجرز (Christy Lee Rogers) از آمریکا

عکس برگزیده سال سونی


جایگاه اول با موضوع عکاس جوان سال

عکاس: زل وستفال (Zelle Westfall) هجده ساله از آمریکا

عکس برگزیده سال سونی

جایگاه اول با موضوع عکاس دانش‌آموز سال
عکاس: سرگی وینووا (Sergi Villanueva) از اسپانیا

عکس برگزیده جشنواره سونی


می‌توانید سایر عکس‌های برگزیده از جمله عکس‌های نفرات دوم و سوم در هر رشته را در وب‌سایت جوایز جهانی عکس سال سونی مشاهده کنید.

برندگان مسابقات جهانی عکاسی ۲۰۱۹ سونی (قسمت دوم)

برندگان مسابقات عکاسی جهانی ۲۰۱۹ از بین ۳۲۷ هزار اثر ثبت‌شده به‌ صورت رسمی معرفی شدند.

به گزارش زومیت، برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند. 

 جایگاه اول با موضوع منظره و چشم‌انداز

عکاس: یان ونگ پرستون (Yan Wang Preston) از انگلیس با مجموعه‌ی To the South of the Colourful Clouds





جایگاه اول با موضوع حیات‌وحش و جهان طبیعی

عکاس: جاسپر دوئست (Jasper Doest) از هلند با مجموعه‌ی Meet Bob

 



 جایگاه اول با موضوع پرتره

عکاس: آلوارو لایز (Álvaro Laiz) از اسپانیا با مجموعه‌ی The Edge



برندگان مسابقات جهانی عکاسی ۲۰۱۹ سونی (قسمت اول)

برندگان مسابقات عکاسی جهانی ۲۰۱۹ از بین ۳۲۷ هزار اثر ثبت‌شده به‌ صورت رسمی معرفی شدند.

به گزارش زومیت، برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی در سال ۲۰۱۹ معرفی شدند. در این رقابت، عکاس ایتالیایی، فدریکا بورلا، به‌خاطر مجموعه‌عکس‌هایش با عنوان پروژه‌ی پنج درجه (Project Five Degrees) که به خودکشی مردان کشاورز در ایالت تامیل نادو در جنوب هند مربوط بود، در جایگاه نخست ایستاد. این ایالت با بدترین خشک‌سالیِ ۱۴۰ سال اخیر خود دست‌وپنجه نرم می‌کند و کشاورزان ساکن آن به‌دلیل فقر و تولید‌نکردن محصول کافی خودکشی می‌کنند.

هیئت‌داوران این مجموعه را به‌دلیل برتری فنی و حساسیت موضوع و نشان‌دادن هنرمندانه‌ی این دغدغه‌ی جهانی تحسین کرده‌اند. علاوه‌براین، فدریکا بورلا جایزه‌ی ۲۵ هزار دلاری خرید تجهیزات عکاسی سونی را هم دریافت می‌کند. ناگفته نماند فدریکا بورلا علاوه‌بر کسب عنوان عکاس سال، در بخش عکاسی مستند هم رتبه اول را کسب کرده است.

عکس‌های برگزیده‌ی فدریکا بورلا (Federico Borella)


در ادامه، تعدادی از دیگر عکس‌ها‌ی منتخب این مسابقات را باهم مرور می‌کنیم.


جایگاه اول با موضوع معماری

عکاس: استفان زیروس (Stephan Zirwes) از آلمان


جایگاه اول با موضوع خلاقیت

عکاس: ماریانا ماسیئوس (Marinka Masséus) از هلند


جایگاه اول با موضوع اکتشاف

عکاس: جین مارک کیمی و والنتینا پیکینی (Jean-Marc Caimi & Valentina Piccinni) از ایتالیا با مجموعه‌ی Güle Güle