عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

کتاب ذن در هنر عکاسی خیابانی

⁠⁣⁠ ⁣⁣⁣اریک کیم در کتاب «ذن در هنر عکاسی خیابانی» با ارائه راهکارهایی به ما یادآور می‌شود، بیش از تجسم هر هدفی و فراتر از هر نوع فعالیتی چه در قالب عکاسی، هنر و یا هر نوع فعالیتی می‌بایست خود را گرامی داشت. در این کتاب علاوه بر آشنایی بیشتر با افکار و فلسفۀ اریک کیم و تکمیل روش‌های عکاسی خیابانی، نکات قابل تأملی را می‌خوانیم که می‌تواند نگرش ما را به زندگی و فعالیتمان یعنی عکاسی به‌عنوان وجهی از کار و زندگی و هنر تکمیل کند.

قسمتی از کتاب:

در خیابان‌ها آهسته‌تر قدم بردارید 

یکی از عکاسانی که فلسفۀ جالبی دربارۀ عکاسی خیابانی دارد،رینزی رویز نام دارد. او پدر " ذن و عکاسی خیابانی" است. رویز از کارهایش به عنوان " مدیتیشن متحرک" یاد می‌کند که برای اکتشاف دنیا روش بسیار خوبی است.

یکی از مشکلات من هنگام عکاسی خیابانی این است که مانند مرغی که سرش را بریده‌اند،زیاد این طرف و آن طرف می‌روم . نمی‌توانم جایی ثابت بایستم و احساس می‌کنم برای اینکه بتوانم عکس‌های جدید شکار کنم باید مدام در حال سر زدن به جاهای مختلف باشم اما هر زمان که در خیابان ها رینزی را می‌بینم ، کاملا در آرامش است.

برای هرچیز وقت صرف می‌کند و از همه چیز لذت می‌برد ( و بسیاری از موقعیت های عکاسی را که من از دست می‌دهم ، او می‌بیند.)

اخیرا سعی می‌کنم هنگام عکاسی خیابانی آهسته‌تر کار کنم که این کار برایم مفید بوده است . به نظر من با آهسته‌تر راه رفتن می‌توان چیز های بیشتری را دید و  قدر آن‌ها را بیشتر دانست. به جای اینکه من به سمت سوژه‌ها بروم،اجازه می‌دهم آن‌ها به سمت من بیایند.

با آهسته کار کردن نه تنها موقعیت‌های عکاسی بیشتری می‌بینم بلکه انرژی‌ام را هم ذخیره می‌کنم ، می‌توانم مسیر بیشتری را طی کنم و دیرتر خسته می‌شوم.


نکته :

اگر شما هم مانند من هنگام عکاسی خیابانی عجول هستید، سعی کنید این کار را آهسته تر انجام دهید. سرعت راه رفتنتان را نصف کنید و خیابان‌ها را نفس بکشید جزئیات بیشتری  را مشاهده کنید و بگذارید سایرین تند راه بروند.

سعی کنید هنگام عکاسی خیابانی صبور باشید و در یک منطقه کار کنید. اگر هنگام ساعت‌های طلایی است ( غروب یا طلوع خورشید) مکانی را پیدا کنید که از نظر نور مناسب باشد و منتظر بمانید سوژه وارد صحنه شود.

نتیجه :

راه‌هایی وجود دارد تا بتوانید عکس‌هایتان را بهبود ببخشید. مثلا اینکه آهسته‌تر کار کنید و فکر نکنید باید همۀ کارها را سریع و به زور انجام دهید و به تعبیر دیگر اینکه که بگذارید هر چیز کار خودش را انجام دهد.

قبل از آپلود کردن عکس‌ها زمان بیشتری را صرف آن‌ها کنید. برای دیدن عکس‌ها زمان بگذارید. در دنیای مدرن آهستگی برابر است با "تنبلی"، اما مزیت‌های زیادی نیز دارد : استرس کمتر، لذت بیشتر و کیفیت بهتر زندگی.

 «ذن در هنر عکاسی خیابانی» به گفته‌ی اریک کیم مجموعه‌ای از مقاله‌های مورد علاقه‌ی وی درباره ذن، تائوئیسم، بودیسم و سایر تفکرات فلسفی‌اش در انطباق با عکاسی خیابانی و جنبه‌های معنوی زندگی و نیز عکاسی به عنوان یک شیوه زندگی است؛ جایی که از فسلفه به عنوان بهانه‌ای برای بهتر عکاسی کردن و از عکاسی کردن بهانه‌ای برای بهتر زیستن و روشنگری بهره برده است.

اریک کیم در این کتاب با ارائه راهکارهایی به ما یادآور می‌شود بیش از تجسم هر هدفی و فراتر از هر نوع فعالیتی چه در قالب عکاسی، هنر و یا هنر نوع فعالیتی می‌بایست خود زندگی را گرامی داشت. در این کتاب علاوه بر آشنایی بیشتر با افکار و فسلفه اریک کیم و تکمیل روش‌های عکاسی خیابانی، نکات قابل تاملی را می خوانیم که می تواند نگرش ما را به زندگی و فعالیتمان یعنی عکاسی به عنوان وجهی از کار و زندگی و هنر تکمیل کند.

   از طرفی هم شاید بتوان گفت این کتاب به نوعی تکمیل کننده کتاب «عکاسی خیابانی با اریک کیم» است. در کتاب عکاسی خیابانی بیشتر با مباحث مقدماتی و نظری عکاسی خیابانی، تمرین‌هایی برای رهایی از ترس از عکاسی در خیابان و برخی تمرین‌های تکنیکی آشنا شدیم و در این کتاب علاوه بر بعضی روش و‌ها تکنیک‌های عکاسی خیابانی بیشتر با نحوه به کارگیری جنبه‌های درونی و ذهنی و مباحث نظری، معنوی و فلسفی در عکاسی خیابانی و به طور کلی در نزدگی سروکار داریم؛ مطالبی که شاید آنچنان پر راز و رمز نباشد ولی قطعا موثر است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد