عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

خط در عکاسی

خط در واقع یک ساختار ذهنی است . دستگاه بینایی ما آشفتگی دیداری محیط را ساده می کند . مغز این کار را طی فرایندی که باز داری جانبی گفته می شود ، با تاکید بر لبه ها و مرز های موضوعات، ضمن کم رنگ کردن مناطقی که توان ثابت دارند ، انجام می دهد.
این فرایند توضیح می دهد که چرا ما با استفاده از خطوط طراحی می کنیم . با این که در طبیعت خطوط واقعی کمیاب اند و این طور به نظر  می رسد که در واقع خطوط موجود در طبیعت ، مرز دیداری میان یک منطقه از تون با منطقه ی دیگر هستند . خطوط ، حاشیه ها و شکل هایی را میسازند که اولین مرحله ی طراحی های ما روی کاغذ است . بعد از آن است که می آموزیم وجود تون و سایه ، موجب بازنمایی فرم خواهد شد حتی نقاشان در طرح های اولیه و پیش طرح ها یشان از خطوط ساده ی ساختاری استفاده می کنند . خطوط طراحی کیفیت های متفاوت دارند . قوی ، پیوسته ، ضعیف و نیز متناوب.
یکی از مهم ترین  خطوط در عکاسی خط افق است . خط فاصل آسمان و دریا ، معمولا یک خط واقعی است و باید به دقت در عکس ها تراز شود . اگر افق ناحیه ای پر از آب باشد ،فقط در صورت راکد بودن آب ،یک خط افق واقعی به وجود می آید ، تراز کردن دوربین با خط افق پنهان ، برای به دست آوردن یک عکس پایدار اهمیت می یابد . به ویژه تراز کردن دوربینی که در مقابل خطوط منحنی ساحل و دامنه ی کوه قرارگرفته است ، کاری دشوار است . برخی عکاسان برای این منظور از یک تراز حبادار یا نمایشگر دیجیتال افق فرضی استفاده میکنند.


خطوط سه نوع هستند: 

  • خط صاف
  • خط منحنی
  • خط شکسته


خطوط صاف افقی

معمولا این خطوط به صورتی که در تصاویر افقی و در امتداد طول تصویر قرار بگیرند نشانگر آرامش و ثبات هستند. این خطوط می توانند دارای مرز قاطع یا مرز تدریجی باشند.


خطوط صاف عمودی

اساسا این نوع خطوط بیانگر ارتفاع و بلندی و در مواردی بیانگر سد و ستون بودن است. در مجموع استفاده از خطوط صاف عمودی در عکاسی سخت است و در مستطیل های عمودی سخت تر.


خطوط منحنی

معمولا این خطوط نیز به واسطه ی نرمی ذاتی حرکت خود حس بدی را منتقل نمی کنند و بیانگر نرمی و لطافت اند . اما هرگز آن سکونی که در خطوط صاف افقی دیده می شود در آن ها دیده نمی شود.


خطوط شکسته

تعریف خطوط شکسته را در تصاویر مرتبط میتوانید ببینید. خطوطی که در نقطه تغییر جهت دارای زاویه شکسته باشند. این خطوط معمولا بیانگر نوعی سختی و زبری هستند. (لبه ی اره را به یاد بیاورید)



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد