عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

با نصب ایزوگام، خانه را با خیال راحت ترک کنید و به شکار عکاسی از سوژه های بارانی بروید

 در دنیای ما زیبایی ها بسیارند و می توان گفت عکاسی بهترین روش برای ثبت این زیبایی هاست.درواقع، عکاسی هنر ثبت زیبایی هاست. یکی از این زیبایی ها بدون شک باران است و  یکی از دلچسب ترین سناریوها برای عکاسان، عکاسی در هوای بارانی می باشد. در هوای بارانی نور، رنگ و اتمسفر فضا، برای خلق یک شاهکار هنری بسیار مناسب هستند.  


در هوای بارانی سوژه ها می تواند متفاوت باشد. عکاسی از ابرهای زیبا و خاص گرفته تا غرش رعد و برق، رنگین کمان، قطرات باران و ...  هر کدام می توانند یه شاهکار عکاسی را رقم بزنند. یکی از نکاتی که هنگام عکاسی در آب و هوای بارانی باید به آن توجه کنید، استفاده از احساساتتان و داشتن نگاه ویژه به منظره ها است. مثلاً برای عکاسی از طوفان سعی کنید عکس را جوری بگیرید که قدرت طوفان را به تصویر بکشد. 


از زیبایی و لذت عکاسی در هوای بارانی که بگذریم، برای این کار باید مواردی را در نظر بگیریم، که مهمترین آنها محافظت از دوربین و جلوگیری از خیس شدن آن است. و همانطور که می دانیم بهترین حفاظ برای جلوگیری از خیس شدن خودمان یا دوربینمان استفاده از چتر است. چتر پناهگاه امنی برای محافظت از خیس شدن است.

حالا که در مورد محافظت از خودمان و وسایل زندگیمان در هنگام باران صحبت کردیم باید همانطور که در خارج از منزل از چتر برای خیس نشدن استفاده می کنیم، برای محل زندگیمان نیز چتری پیدا کنیم که راه باران به خانه هایمان را سد کنیم و با خیال راحت بتوانیم خانه را ترک کنیم و به عکاسی از سوژه های بارانی برویم. 

بهترین چتر برای محافظت از ساختمان های ما، «ایزوگام» است. ایزوگام نوعی عایق ضد نم و رطوبت است که از آن برای پوشاندن پشت بام، استخر و مانند اینها اسفاده می کنند. درواقع ایزوگام که محصولی از فرآورده های نفتی است، پوششی برای جلوگیری از ورود آب به ساختمان ها می باشد.

جالب است بدانید که همان قدر که عکاسی نیازمند آسایش حاصل از نصب ایزوگام است، ایزوگام ها هم به هنر والای عکاسی نیاز دارند. امروزه عکاسی و به عبارت بهتر عکاسی صنعتی نقش بزرگی در ترویج و توسعه ایزوگام ها داشته است. عکس های زیبا و جذابی که از ایزوگام های مختلف در فروشگاه های اینترنتی و مانند آنها می بینید، حاصل پیوند خوردن هنر و فن در صنعت عکاسی است.

این مطلب علاوه بر توضیح مختصری درخصوص ثبت زیبایی های باران، یک معرفی کوتاه از ایزوگام نیز بود تا بتوانیم آرامش را به شما دوست داران عکاسی و عکاس های گرامی تقدیم کنیم. چون در دنیای پردغدغه امروزی هیچ چیز به اندازه امنیت و آرامش اهمیت ندارد و یکی از نیازهای اولیه همه ما می باشد.
حال که با این محصول بسیار مفید مختصراً آشنا شدید، می توانید بعد از عکاسی، به خانه برگردید، در کنار پنجره بنشینید و از حس قشنگ دیدن باران لذت ببرید.






کتاب ذن در هنر عکاسی خیابانی

⁠⁣⁠ ⁣⁣⁣اریک کیم در کتاب «ذن در هنر عکاسی خیابانی» با ارائه راهکارهایی به ما یادآور می‌شود، بیش از تجسم هر هدفی و فراتر از هر نوع فعالیتی چه در قالب عکاسی، هنر و یا هر نوع فعالیتی می‌بایست خود را گرامی داشت. در این کتاب علاوه بر آشنایی بیشتر با افکار و فلسفۀ اریک کیم و تکمیل روش‌های عکاسی خیابانی، نکات قابل تأملی را می‌خوانیم که می‌تواند نگرش ما را به زندگی و فعالیتمان یعنی عکاسی به‌عنوان وجهی از کار و زندگی و هنر تکمیل کند.

قسمتی از کتاب:

در خیابان‌ها آهسته‌تر قدم بردارید 

یکی از عکاسانی که فلسفۀ جالبی دربارۀ عکاسی خیابانی دارد،رینزی رویز نام دارد. او پدر " ذن و عکاسی خیابانی" است. رویز از کارهایش به عنوان " مدیتیشن متحرک" یاد می‌کند که برای اکتشاف دنیا روش بسیار خوبی است.

یکی از مشکلات من هنگام عکاسی خیابانی این است که مانند مرغی که سرش را بریده‌اند،زیاد این طرف و آن طرف می‌روم . نمی‌توانم جایی ثابت بایستم و احساس می‌کنم برای اینکه بتوانم عکس‌های جدید شکار کنم باید مدام در حال سر زدن به جاهای مختلف باشم اما هر زمان که در خیابان ها رینزی را می‌بینم ، کاملا در آرامش است.

برای هرچیز وقت صرف می‌کند و از همه چیز لذت می‌برد ( و بسیاری از موقعیت های عکاسی را که من از دست می‌دهم ، او می‌بیند.)

اخیرا سعی می‌کنم هنگام عکاسی خیابانی آهسته‌تر کار کنم که این کار برایم مفید بوده است . به نظر من با آهسته‌تر راه رفتن می‌توان چیز های بیشتری را دید و  قدر آن‌ها را بیشتر دانست. به جای اینکه من به سمت سوژه‌ها بروم،اجازه می‌دهم آن‌ها به سمت من بیایند.

با آهسته کار کردن نه تنها موقعیت‌های عکاسی بیشتری می‌بینم بلکه انرژی‌ام را هم ذخیره می‌کنم ، می‌توانم مسیر بیشتری را طی کنم و دیرتر خسته می‌شوم.


نکته :

اگر شما هم مانند من هنگام عکاسی خیابانی عجول هستید، سعی کنید این کار را آهسته تر انجام دهید. سرعت راه رفتنتان را نصف کنید و خیابان‌ها را نفس بکشید جزئیات بیشتری  را مشاهده کنید و بگذارید سایرین تند راه بروند.

سعی کنید هنگام عکاسی خیابانی صبور باشید و در یک منطقه کار کنید. اگر هنگام ساعت‌های طلایی است ( غروب یا طلوع خورشید) مکانی را پیدا کنید که از نظر نور مناسب باشد و منتظر بمانید سوژه وارد صحنه شود.

نتیجه :

راه‌هایی وجود دارد تا بتوانید عکس‌هایتان را بهبود ببخشید. مثلا اینکه آهسته‌تر کار کنید و فکر نکنید باید همۀ کارها را سریع و به زور انجام دهید و به تعبیر دیگر اینکه که بگذارید هر چیز کار خودش را انجام دهد.

قبل از آپلود کردن عکس‌ها زمان بیشتری را صرف آن‌ها کنید. برای دیدن عکس‌ها زمان بگذارید. در دنیای مدرن آهستگی برابر است با "تنبلی"، اما مزیت‌های زیادی نیز دارد : استرس کمتر، لذت بیشتر و کیفیت بهتر زندگی.

 «ذن در هنر عکاسی خیابانی» به گفته‌ی اریک کیم مجموعه‌ای از مقاله‌های مورد علاقه‌ی وی درباره ذن، تائوئیسم، بودیسم و سایر تفکرات فلسفی‌اش در انطباق با عکاسی خیابانی و جنبه‌های معنوی زندگی و نیز عکاسی به عنوان یک شیوه زندگی است؛ جایی که از فسلفه به عنوان بهانه‌ای برای بهتر عکاسی کردن و از عکاسی کردن بهانه‌ای برای بهتر زیستن و روشنگری بهره برده است.

اریک کیم در این کتاب با ارائه راهکارهایی به ما یادآور می‌شود بیش از تجسم هر هدفی و فراتر از هر نوع فعالیتی چه در قالب عکاسی، هنر و یا هنر نوع فعالیتی می‌بایست خود زندگی را گرامی داشت. در این کتاب علاوه بر آشنایی بیشتر با افکار و فسلفه اریک کیم و تکمیل روش‌های عکاسی خیابانی، نکات قابل تاملی را می خوانیم که می تواند نگرش ما را به زندگی و فعالیتمان یعنی عکاسی به عنوان وجهی از کار و زندگی و هنر تکمیل کند.

   از طرفی هم شاید بتوان گفت این کتاب به نوعی تکمیل کننده کتاب «عکاسی خیابانی با اریک کیم» است. در کتاب عکاسی خیابانی بیشتر با مباحث مقدماتی و نظری عکاسی خیابانی، تمرین‌هایی برای رهایی از ترس از عکاسی در خیابان و برخی تمرین‌های تکنیکی آشنا شدیم و در این کتاب علاوه بر بعضی روش و‌ها تکنیک‌های عکاسی خیابانی بیشتر با نحوه به کارگیری جنبه‌های درونی و ذهنی و مباحث نظری، معنوی و فلسفی در عکاسی خیابانی و به طور کلی در نزدگی سروکار داریم؛ مطالبی که شاید آنچنان پر راز و رمز نباشد ولی قطعا موثر است.