عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

آموزش تکنیک عکاسی نقاشی با نور (light painting)

نقاشی با نور بیشتر یک تفریح است و تنها ایده‌ای است برای اینکه ذهن خلاق شما برای خلق هرچه بهتر عکس‌هایتان، به دنبال روش‌های جدید‌تر باشد. نقاشی با نور یک تحول جدید در زمینه عکاسی ایران هست و هنوز به صورت کامل شناخته نشده و عکاسان اطلاعات محدودی در مورد این نوع عکاسی دارند.

این سبک عکاسی قبلا در شب و در محیط‌های سرباز امکان‌پذیر بود؛ به همین دلیل بیشتر کسانی سراغ آن می‌رفتند که به شب بیداری تمایل یا عادت داشتند. اما امروزه با فراگیرتر شدن این سبک از عکاسی، کارآیی آن در محیط‌های سربسته بیشتر و متداول‌تر شده و ایده‌های جالبی به واسطه نقاشی با نور قابل اجراست.

نکته بسیار مهم در این تکنیک از عکاسی که عکاسان می توانند استفاده کنند اینست که خلاقیت به خرج دهند و موضوع عکس را عوض کنند که باعث قوی تر شدن کار بشود.

تکنیک نقاشی بانور یک کار گروهی (Team work) است. یعنی مجموعه ای از عوامل عکاس، مدل یا شئ، چرخاننده نور و عوامل کمک کننده دیگر با هم همکاری می کنند. با این حال می توان به صورت انفرادی نیز این تکنیک را اجرا کرد، ولی در کار گروهی وسعت و کیفیت کار خیلی مطلوب تر است.

تنظیم دقیق نورسنجی، شرایط نوری مناسب محیط و صبوری کلیدهای موفقیت این تکنیک به شمار می‌روند.

امروزه تکنیک عکاسی نقاشی با نور (light painting) یک تکنیک محبوب شده است. از آنجایی که در عکاسی به این شیوه تجربه و آزمون خطا دخیل است، اینکه بتوانید عکس ها را در دوربین های دیجیتالی به سرعت ببینید نسبت به عکاسی در قدیم که باید فیلم را چاپ می کردند تا عکس را ببینند خیلی کمک بزرگی است. همچنین امروزه نسبت به قدیم منابع نوری بسیار بهتری برای این کار وجود دارد، چراغ قوه های LED گزینه بسیار خوبی برای این کار هستند.

عوامل موثر در این تکنیک عکاسی

·         یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه ها در موفقیت این تکنیک، خوب اجرا شدن آن می باشد.

·         پشتکار: ممکن است بارها کار به مشکل بخورد و خراب شود ولی نباید ناامید شد

·         وجود یک گروه قوی برای انجام کار

·         ساخت ابزارهای جدید

·         خلاقیت و ایده پردازی

تجهیزات مورد نیاز

·         منبع نور (مانند چراغ قوه، مشعل یا هر وسیله نوری دیگر)

·         سه پایه و یک سطح صاف برای نصب آن

·         تاریکی

·         نور های LED، یک شاتر بیسیم که بتوانید با آن مدت زمان باز بودن شاتر را تنظیم کنید و یک فلاش بیسیم می توانند برای نقاشی بهتر کمک بزرگی به شما کنند، اما با امکانات ابتدایی هم می توانید کار را شروع کنید.

قدم های اولیه برای نقاشی با نور

·         منابع نوری، دوربین و سه پایه را به همراه داشته باشید.

·         لباس تیره بپوشید و به اتاق تاریک بروید.

·         سه پایه و دوربین را آماده کنید.

·         تنظیمات دوربین را به صورت زیر تغییر دهید: مد عکاسی:  Manual؛ ISO : 100 ؛ دیافراگم : f/22 ؛ سرعت شاتر: ۵ ثانیه (بعداً می توانید این گزینه را تغییر دهید.

·          عکاسی تأخیری دوربین را حداقل بر روی ۲ ثانیه قرار دهید، سپس رو به روی دوربین قرار بگیرید و نقاشی را شروع کنید.

·         به عکسی که گرفته اید نگاه کنید، و با دقت، تغییراتی که باید انجام دهید را بررسی کنید و سپس عکس دیگری بگیرید.

·         تکرار کنید، تکرار کنید، و باز هم تکرار کنید

تجربه نقاشی با نور به شما کمک می کند تا ایده های خوبی برای استفاده از این تکنیک بگیرید. سرعت شاتر را می توانید با توجه به کاری که می خواهید بکنید و زمانی که لازم دارید تغییر دهید.

در اولین گام سه‌پایه را در محلی قرار دهید و ارتفاع آن را تنظیم کنید. نیازی نیست همه تنظیمات دوربین و سه‌پایه را نهایی کنید و بعد به این نتیجه برسید که باید همه چیز را به جایی دیگر منتقل کنید. مثلا می‌توانید دوربین را به دست بگیرید و به اطراف خوب نگاه کنید و چیزی را پیدا کنید که توجه شما را به خود جلب کند. دقت داشته باشید که پس‌زمینه درهم برهم نباشد.

تنظیمات دوربین

ابتدا دوربین را در حالت دستی (manual) و فوکوس خودکار قرار دهید. یک منبع نوری یا منطقه روشن پیدا کنید که در فاصله‌ای نسبتا مساوی به سوژه شما نسبت به دوربین قرار داشته باشد و شاتر را تا نیمه فشار دهید؛ بدین‌ترتیب فوکوس را تنظیم کرده‌اید. اگر چنین سوژه‌ یا منبع نوری وجود ندارد از چراغ‌ قوه در نزدیکی سوژه مورد نظرتان استفاده کنید و تنظیمات فوکوس را نهایی کنید. سپس فوکوس را از حالت خودکار خارج کرده و آن را به حالت دستی برگردانید. دقت کنید که به حلقه فوکوس و شاتر دست نزنید و آنها را تغییر ندهید.

فراموش نکنید که این سبک عکاسی به تمرین و صبوری زیادی نیاز دارد؛ همچنین به خلاقیت. نوآوری و خلاقیت چیزی نیست که هیچ سایت و مرجع آموزش عکاسی بتواند به شما یاد دهد. اما تمرین و تکرار و خوب نگاه کردن می‌تواند نقش مهمی در به دست آوردن ایده‌های تازه، داشته باشد46-1001boom

نکته: لنزهای واید در عکاسی شب و نقاشی با نور نتایج بهتری به دست می‌دهند تا لنزهایی که فاصله فوکال بیشتری دارند.

 

تنظیمات صحیح نورسنجی

اگر تا اینجای کار را با موفقیت انجام داده‌اید تقریبا به پایان راه رسیده‌اید، فقط می‌ماند تنظیم نورسنجی که البته کمی حیاتی است. بهترین کار است که از خود دوربین برای تنظیم نورسنجی کمک بگیرید. وقتی تازه کار هستید معیار دورنی دوربین کمک خوبی به شمار می‌رود اما کمی که تجربه کسب کردید می‌توانید دیگر از آن استفاده نکنید.

دوربین را در حالت اولویت با دریچه دیافراگم ( Av در دوربین‌های کانن و A در دوربین‌های نیکون) قرار دهید و عدد اف را بین ۴ تا ۸ (f/4 – f/8) انتخاب کنید تا به نهایت وضوح تصویر دست‌ یابید. اگرچه شاید بنظر برسد که با f/16 می‌توانید به وضوح بیشتری برسید اما این کار باعث می‌شود که زمانی خیلی بیشتری برای بازماندن شاتر نیاز داشته باشید؛ گاهی بیش از آنچه نیاز دارید.

احتمالا معیار نورسنجی درونی دوربین به شما می‌گوید که باید سرعت شاتر را روی ۱۰ تنظیم کنید. با فرض این که ایزو ۱۰۰ انتخاب شده چنین عمل کنید. ابتدا ۱۰ را در ۳۲ ضرب کنید سپس عدد بدست آمده (۳۲۰) را بر ۶۰ تقسیم کنید. جواب نهایی (۵.۵ دقیقه) مدت زمانی است که برای باز بودن شاتر نیاز دارید

حالا آن منبع نوری که داشتید، چراغ قوه، دوربین، فشفشه یا هر چیز دیگر، را درآورده و نقاشی با نور را شروع کنید. با روشن کردن چراغ قوه در هر عکسی تستی که می‌گیرید می‌اوانید به اطلاعات نسبی خوبی نسبت به محیط دست‌یابید و بدانید کدام قسمت‌های قاب تصویر به نور بیشتر یا کمتری نیاز دارد.

پس از گرفتن عکس‌های آزمایشی، دوربین را در حالت bulb قرار دهید و عکس بگیرید. دقت کنید که با توجه به تنظیم‌هایی که بالا اشاره شد زمان لازم برای باز بودن شاتر ۵.۵ دقیقه است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد