عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

آموزش عکاسی از غذا

اخیرا عکاسی از غذا با موبایل به یکی از شیوه های عکاسی تبدیل شده و اکثر کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام، آن را جزء لاینفک زندگی شان می دانند. کافی است تا سری به هشتگ foodphotography# و  isntafood# بزنید تا شاهد تقریبا ۳۰ میلیون عکس باشید که به این روش گرفته شده اند. عکاسی از غذا با موبایل به یک پدیده جهانی در سراسر دنیا تبدیل شده و هیچ تردیدی نیست که افراد از سراسر جهان تمایل دارند تا تصاویر غذای خود را به اشتراک بگذارند و عکاسی از غذا و نوشیدنی را به تفریح خود بدل کنند.



لنز مناسب

برای عکاسی از مواد غذایی اولین چیز‌هایی که نیاز دارید یک دوربین و یک لنز خوب می‌باشد. فرقی ندارد که از په دوربینی استفاده میکند، اما یک لنز با با فاصله‌ی کانونی ثابت ۵۰ میلیمتری می‌تونید انتخاب مناسب برای عکاسی شما به حساب بیاید. البته لنز‌های دیگری هم می‌توان برای این کار استفاده کرد مثلا یک لنز زوم ۷۰-۲۴ میلیمتری که از لنز‌های زوم پر طرفتار می‌باشد نیز برای اینکه یک تصویر با شارپنس بالا را ثبت کنید مناسب می‌باشد.


انتخاب ظرف مناسب عکاسی مواد غذایی

شاید در ابتدا به انتخاب کردن ظرف‌ها خیلی توجه نکنید اما یکی از رکن‌های اصلی تصویر شما ظرف غذای نوحود در تصویر است. پس توجه داشته باشید که رنگ ظرف متناسب با رنگ غذا انتخاب شود. همچنن اندازه‌ی ظرف عامل بسیار مهمی است می‌توانی با انتخاب ظرف بزرگتر اندازه‌ی مواد غذایی را کوچکتر نشان دهید. توجه داشته باشید که شاید این عواملی که ذکر شده شاید به تنهایی چشم گیر نباشد اما زمانی که همه این اصول رعایت شود تصاویر بسیار زیبایی را برای شما فراهم خواهند کرد.


برای عکاسی از غذا آن‌ها را رنگارنگ کنید

برای عکاسی از غذا برنامه ریزی کنید. غذا را با رنگ‌ها و بافت‌های مختلف تزئین کنید که چشم بیننده را در اینستاگرام به خود جلب کند. سعی کنید رنگ‌ها را با هم مخلوط و متضاد کنید تا عکس‌های شما تا حد امکان پر جنب و جوش باشد.


از سه پایه استفاده کنید

استفاده از یک سه پایه احتمال هر گونه لرزش دوربین را به تقریبا صفر کاهش می‎دهد و به عکاس اجازه می‎دهد نوردهی را طولانی‎تر کند که در محیط‎های کم‎ نور بسیار مهم و مفید است، یعنی رستوران‎ها و کافه‎هایی که نورهای تاریک دارند.


تا حد امکان از نور طبیعی استفاده کنید

وقتی صحبت عکاسی از غذا با موبایل می‌شود، نورپردازی به عنوان رکن اصلی آن نام برده می‌شود. دانش چگونگی استفاده از نور، آن چیزی است که آماتورها را از حرفه‌ای‌ها جدا می‌کند. اگرچه نور صاف و فلت یکی از ترندهای عکاسی غذا در اینستاگرام بوده، اما می‌توان گفت نور طبیعی و جهت‌دار بهترین گزینه این شیوه عکاسی است. یکی از دلایلی که بسیاری از غذاها در رستوران‌ها نازیبا به نظر می‌رسند، نورهای فلورسنت هستند. این نورها با پخش روشنایی زرد یا سبز، رنگ غذاها را زشت و زمخت نشان می‌دهند و در واقع جذابیت بصری را از غذاها سلب می‌کنند که یکی از نکات مهم آموزش عکاسی از غذاست.


هنگام عکاسی از غذا کنار پنجره بروید. نور طبیعی که از پنجره می تابد همان چیزی است که بسیاری از عکاسان حرفه ای تلاش می کنند تا با سیستم های گران قیمت و پیچیده فلاش، آن را پدید بیاورند. نور طبیعی، غذا را اشتها برانگیزتر نشان می دهد! توصیه می شود که هرگز از فلش استفاده نکنید. منابع نور طبیعی همیشه بهتر از نور سفید و مصنوعی فلش هستند. منابع نور مصنوعی مخصوصا منابعی که نوری مستقیم و خطی دارند، سایه‌ ها را عمیق تر نشان داده و بافت مواد غذایی را زمخت نمایش می دهد. در این حالت، شکل و رنگ غذا نسبت به واقعیت متفاوت می شود.

فقط اطمینان حاصل کنید که خورشید بیش از حد درخشان نیست. زیرا امکان دارد پرتوهای تند نور خورشید سایه های خشن ایجاد کنند که ظرف غذایتان را زشت کنند. بهتر است هنگام عکاسی دقت کنید نور از کجا می آید؛ نور باید از یک طرف یا پشت بشقاب غذا و حتی به فضای کلی بتابد. در حالی که تابش نور از روبرو پرتره را زیبا می کند، اما در یک نظر کلی سطح غذا را صاف جلوه داده و باعث ایجاد سایه های ناخواسته می شود.


تنظیم زاویه در عکاسی از غذا

سعی کنید تا عکس‌های تکراری را تا حد امکان کاهش دهید، هر یک از غذا‌هایی که می‌خواهید از آن تصویربرداری کنید در برخی از زاویه‌ها مناسب هستند. مثلا عکس یک پیتزا که به صورت تخت بر روی میز قرار دارد از بالا زیبا است اما زمانی که این پیتزا را از بغل تصویربرداری کنیم احتمالا اشتهای تمام بیننده‌ها کور شود. پس بهتر است هر سوژه را از زاویه‌های مختلف آن عکاسی کنید تا بتوانید بهترین تصویر به وجود آمده را انتخاب کنید. البته سعی کنید خیلی زمان مصرف عکاسی از غذایتان نکنید احتمالا شما هم مثل من علاقه‌ای به خوردن غذای سرد نداشته باشید. 


تنظیم زاویه 

زاویه‌ی ۳/۴

یکی از پرکاربرد‌ترین زاویه‌ها در عکاسی زاویه‌ی سه چهارم است همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در این گونه از تصاویر دوربین در فاصله‌ای بین ۲۵ تا ۷۵ درجه‌ای از سوژه قرار می‌گیرد. همچنین این زاویه امکان دیده شدن بیشتر قسمت‌های سوژه را برای کاربر مهیا می‌کند. 

زاویه‌ی ۹۰ درجه‌ای یا عمود

این زاویه نیز در عکاسی از مواد غذایی کاربرد زیادی دارد. به لطف شبکه‌های مجازی امروزه بیشتر افراد برای تهیه از عکس از غذا‌های خود از این زاویه استفاده میکند که امکان جای دادن تمام عناصر صحنه را به کهربر میدهد همچنین چون دوربین از بالا به سوژه نگاه می‌کند می‌توان به راحتی تمام جزئیات تصویر را در بر بگیرد.



نکات عکاسی از غذا: 

  • بشقاب خود را هوشمندانه انتخاب کنید و از بشقابی که دارای درخشش و انعکاس نور زیادی است استفاده نکنید. 
  • از لوازم جانبی مانند دستمال یا لوازم آشپزخانه استفاده کنید. 
  • اگر غذا شلوغ و دارای جزئیات زیادی است، مطمئن شوید که لوازم صحنه به این شکل نیستند. اما اگر چیدمان غذای شما زیاد شلوغ نیست، سعی کنید با استفاده از ظروف و کاسه‌ها، کمی به آن شخصیت بدهید. 
  • مطمئن شوید هیچ خرده غذایی در اطراف نریخته باشد – این بزرگ‌ترین خطاست! 
  • یکی از پرکاربردترین زاویه‌ها در عکاسی زاویه‌ی سه چهارم است در این گونه تصاویر دوربین در فاصله‌ای بین ۲۵ تا ۷۵ درجه‌ای از سوژه قرار می‌گیرد. همچنین این زاویه امکان دیده شدن بیشتر قسمت‌های سوژه را برای کاربر مهیا می‌کند. 
  • از زاویه ۹۰ درجه سوژه عکس بگیرید در این حالت چون عکاس از بالا به سوژه نگاه می‌کند می‌تواند به راحتی تمام جزئیات تصویر را ثبت کند. 
  • حتی بهترین عکس‌ها هم پس از ادیت کردن می‌توانند بهتر شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد