عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

خطوط هدایتگر در عکاسی

 خطوط هدایتگر (Leading lines)  خطوطی است که نگاه شما را در تصویر از یک نقطه به نقطه دیگر هدایت می کنند – این یک تکنیک ترکیب بندی مهم است که به سه بُعدی کردن عکس های شما و ایجاد عمق در آن ها کمک می کند. برای مثال جاده ای را در نظر بگیرید که در پیش زمینه شروع و خطوطش نگاه شما را به سمت سوژه اصلی در پس زمینه عکس هدایت می کنند. 

وقتی به تصویر نگاه می‌کنیم، چشم‌های ما به طور طبیعی به سمت خطوط درون آن کشیده می‌شوند و ما تمایل داریم که از آن‌ها پیروی کنیم تا ببینیم که به کجا می‌روند. به عبارت دیگر این خطوط دلیل نگاه کردن ما به عکس هستند.

خطوط هدایتگر می‌توانند طبیعی باشند، مانند رودخانه یا دره یا انسان و یا می‌توانند ساخته شده باشند، مانند جاده یا حصار. هر چیزی با یک لبه تعریف شده خوب نیز می‌تواند به عنوان یک خط هدایتگر مورد استفاده قرار گیرد. خطوط هدایتگر در چند مورد بسیار عالی عمل می‌کنند:

  • چشم بیننده را به جهت‌های مختلف هدایت می‌کنند تا به این ترتیب بیننده تمام اثر را ببیند.
  • بیننده را به سمت سوژه اصلی یا نقطه کانونی عکس متمرکز می‌کنند.
  • می‌توانند پرسپکتیو یا عمق را برای به وجود آوردن یک عکس واقعی در فضای سه بعدی ایجاد کنند.
  • ایجاد یک موضوع جالب در عکس، به ویژه عکس‌های انتزاعی.
  • با اینکه این خطوط بسیار ساده هستند اما انواع مختلفی دارند که می‌توانند در شرایط مختلف بکار روند.

در بیشتر موارد ؛ خطوط هدایتگر از جایی در پیش زمینه عکس آغاز می شوند و در پس زمینه محو می شوند و حتی ممکن است نقطه ای در بی نهایت از پس زمینه را هدف گرفته باشند . این خطوط حتی می توانند القا کننده حس حرکت در عکس باشند و مسیر حرکتی خاصی را برای چشم بیننده ترسیم کنند و موجب تحریک بیننده به تعقیب مسیر حرکت سوژه در درون عکس می شود .

زیبایی طبیعت این است که المان های زیادی در طبیعت وجود دارند که می توانند به عنوان خطوط هدایتگر مورد استفاده قرار گیرند:

– جاده ها

– مسیرهای راه آهن

– گذرگاه های چوبی

– مسیرهای پیاده روی

– آبشارها

– جویبارها

– خطوط ساحلی

– ردیف درختان، تیرهای چراغ برق، و امثال آن

– نرده ها و حصارها

– سنگ ریزه ها و تخته سنگ ها در ساحل


استفاده از خطوط هدایتگر در عکس های منظره به طرز شگفت انگیزی ساده است، تنها باید به اطراف خود نگاه کنید. در یک ترکیب بندی قوی می توان انواع تکنیک های مختلف کادر بندی و ترکیب بندی را به صورت همزمان مورد استفاده قرار داد. و به عنوان نمونه استفاده همزمان از قانون یک سوم به همراه خطوط هدایتگر در یک تصویر می توانند موجب خلق یک اثر قوی به لحاظ قوانین ترکیب بندی در عکاسی شوند . یکی دیگر از تکنیک های ترکیب بندی که به همراه استفاده از خطوط هدایت گر به خوبی جواب می دهد استفاده از الگوهای تکرار شونده میباشد .

الگوه هایی که در فواصل مشخص و معین تکرار می شوند موجب هدایت چشم مخاطب در عمق عکس خواهند شد . در تصویر زیر از سه قانون در ترکیب بندی استفاده شده است . اولا از الگوی تکرار شونده سنگ های کف زمین برای ایجاد خطوطهدایتگر استفاده شده است.  خط مسیر چراغ های سمت چپ نیز به نوعی شکل دهنده یک خط هدایت کننده در درون تصویر می باشد .  و برای تعیین محل قرار گیری سوژه نیز از قانون یک سوم استفاده شده است .

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد