عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

فضای مثبت (positive space) و فضای منفی (negative space) در عکاسی

فضای مثبت و منفی نقش بسیار پر رنگی در ساختن بالانس و کامپوزیشن در هنر دارند ولی ما قصدمان صحبت کردن درباره رابط کاربری و دیزاین است . ولی به سادگی میتوان تعریف فضای مثبت و منفی را در این تصویر فهمید .

در هنر فضای منفی به معنای فضای بین اشکال و موضوعات یک تصویر است. فضای منفی در واقع وجود ندارد و در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. در ترکیب‌بندی عکاسی، طراحی گرافیک و معماری استفاده از فضای منفی یک تکنیک رایج است.

فضای منفی (Negative space) که گاهی اوقات به عنوان فضای سفید نامیده می شود، مفهومی است که صدها سال در هنر، طراحی، معماری، و مجسمه سازی از آن استفاده شده است. این مفهوم به همان اندازه در عکاسی نیز مفید است، و می تواند برای تبدیل یک عکس متوسط به یک عکس عالی و برجسته مورد استفاده قرار گیرد.

به عبارت ساده، فضای منفی ناحیه ای است که سوژه اصلی را در عکس شما احاطه می کند (سوژه اصلی تحت عنوان «فضای مثبت» شناخته می شود). 

برخی اوقات ما دوست داریم ترکیب خودمان را با اشیا و رنگ‌ها پر کنیم. اما وقتی از فضای منفی صحبت می‌کنیم این قانون برعکس می‌شود. معمولا بخش زیادی از تصویر نهایی را فضای خالی و یا خنثی تشکیل می‌دهد و فقط در بخش کوچکی از ترکیب یک جسم وجود دارد.


مغز ما پر از ایده های قبلی در مورد طرز به نظر رسیدن یک سوژه، از نظر اندازه، شکل، رنگ، بافت، و غیره است. متاسفانه، این تصورات قبلی نحوه ای که ما یک صحنه را می بینیم تحریف می کنند، و این می تواند منجر به ایجاد عکس هایی شود که در ذهن ما خوب به نظر برسند، اما در واقعیت چندان خوب نباشند.

کلید غلبه بر این مشکلات این است که در مجموع از اشیاء یک صحنه چشم پوشی کنیم و در عوض بر فضای خالی بین و اطراف آنها تمرکز کنیم. این کار شما را مجبور می کند تا به ترکیب بندی خود توجه بیشتری کنید، و به شما کمک می کند تا اَشکال و اندازه ها را دقیق تر ببینید.

هنگام کادربندی عکس خود، ترکیب بندی خود را تنظیم کنید تا وقتیکه فضاهای مثبت و منفی در عکس در برابر یکدیگر کاملا متعادل احساس شوند. در مورد مقدار فضای خالی که باقی می گذارید سخاوتمند باشید، و فکر نکنید که باید در هر اینچ مربع از کادر یک چیز جالب بچپانید.


تسلط بر استفاده از فضای منفی زمان می برد. ما آنقدر به تمرکز بر سوژه اصلی در صحنه عادت کرده ایم که برخورد با آن به عنوان چیزی که بعدا به کادر اضافه می شود می تواند عجیب به نظر برسد. با این حال، انجام این کار باعث می شود که شما هر عنصر در صحنه خود را با دقت بیشتری در نظر بگیرید، که منجر به ترکیب بندی های بسیار قوی تر می شود.

این نوع ترکیب‌بندی روی سوژه تاکید می‌کند و ارزش منحصر به فردی به آن می‌دهد. این ترکیب خیلی قدرتمند است و در صورتی که به درستی از آن استفاده کنید می‌توانید تصاویر واقعا تاثیر‌گذاری بگیرید.

فضای منفی، سوژه اصلی را تعریف می کند و بر آن تاکید دارد. در واقع کارکرد فضای منفی این است که نگاه بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت کند. این فضا جایی برای «نفس کشیدن» فراهم می کند، به چشم مجالی برای  استراحت می دهد و از ایجاد آشفتگی در عکس جلوگیری می کند. همه این ها به یک ترکیب بندی بهتر کمک می‌کند.

هنگامی که شروع به استفاده از فضای منفی در عکس‌های خودتان می‌کنید این کار ممکن است کمی سخت به نظر برسد و تمام تلاش‌های شما موفقیت‌آمیز نباشد. اما می‌توانید از فضای منفی برای گرفتن هر نوع عکسی استفاده کنید. شما باید یاد بگیرید که چطور ببینید و از چند تکنیک استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از این فضا تصاویر فوق‌العاده‌ای خلق کنید.

white space یا  Negative space هر دو اسمی هستند که برای فضای سفیدی در رابط کاربری بکار میرود و آن فضای سفید شامل هیچ نوشته یا المنتی نمیشود و لازم به ذکر است که حتما نباید سفید باشد و آن فضا میتواند هر رنگی داشته باشد . و فقط شامل هیچ محتوایی نمیشود .

فضای منفی، سوژه عکس را تعریف کرده و بر آن تاکید می کند، و چشم شما را به سمت آن می کشد. این فضا یک «محل تنفس» فراهم می کند، که به چشمان شما جایی برای استراحت می دهد و از به هم ریخته به نظر رسیدن تصویر شما با چیزهای زیاد جلوگیری می کند.

این سبک عکاسی می‌تواند احساس شگفتی، رمزآلود بودن و آرام‌بخش بودن را در بیننده زنده کند. اگر تصویر هیچ حواس‌پرتی بصری، درهم ریختگی و یا رنگ‌های زیادی نداشته باشد مخاطب ارتباط قوی‌تری با سوژه برقرار می‌کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد