عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

آموزش عکاسی خیابانی (بخش سوم) - تنظیمات دوربین برای عکاسی خیابانی

ساده‌ترین و سریع‌ترین حالت در تنظیمات دوربین برای عکاسی خیابانی، حالت AV یا الویت دیافراگم (aperture-priority) است. در این حالت، شما میزان دیافراگم و ایزو را تعیین کرده و دوربین سرعت شاتر را انتخاب می‌کند. در یک روز آفتابی می‌توانید دیافراگم را بر روی f/16 و میزان ایزو را بین ۲۰۰-۴۰۰ تنظیم کنید. اگر دوربین سرعت شاتر را بیشتر از ۱/۲۰۰ نشان داد، می‌توانید عکاسی کنید. در غیر این صورت با توجه به سرعت شاتر دوربین، دیافراگم و ایزو را تغییر دهید. اگر دوربین سرعت شاتر را کمتر از ۱/۸۰ نشان داد، باید بدانید که ممکن است عکس شما تار شود. البته این موضوع همیشه بد نیست و گاهی برای ایجاد افکت، می‌توانید از این سرعت شاتر استفاده کنید. به هر حال برای جلوگیری از تار شدن عکس‌ها، میزان ایزو را افزایش دهید یا دیافراگم بازتری را انتخاب کنید.


فکوس محدوده :

این فکوس عکاسی با گشودگی نسبتا کم دیافراگم ( F/16 – F/8) است که به شما اجازه داشتن یک میدان دید عمق را می دهد. یک تکنیک دیگر هم این است که حالت روی A/AV و ISO 1600-3200 و دیافراگم F/8 تنظیم باشد.

دلیل استفاده از فکوس محدوده این است که دوربین را روی اولویت دیافراگم و ISO بالا تنظیم کنید تا سرعت شاتر بیشتری را در عکاسی خیابانی داشته باشید. 

بعضی ها از حالت اتوماتیک ISO هم استفاده می کنند اما باید بدانید در این حالت تنظیمات دوربین انگار همیشه با سرعت 1/250ثانیه عکاسی کند، در حالی که میخواهید بیشترین سرعت شاتر را داشته باشید.بنابراین تنظیم ISO  بصورت دستی بسیار منطقی تر است.

این تنظیماتی که با آنها آشنا شدید زمانی نتیجه بخش است که نور خوبی داشته باشید مثل ساعات صبحگاهی تا عصر. اما هنگام شب اگر میخواهید سریع عکس بگیرید یا باید از لنز واید با دیافراگم ( F/2 – F/2.8 و غیره ) و ISO بالای 16000 استفاده کنید یا با یک فلش عکس بگیرید.

فکوس محدوده با لنزهای واید نتیجه بهتری را در پی دارد. مثلا یک لنز 35 میلی متری یا 28 میلی متری میتواند گزینه خوبی باشد. از 50 میلی متر هم می توانید استفاده کنید اما لنز هرچه طویل تر باشد عمق میدان کمتری خواهید داشت.

هنگامی که فوکوس و دیافراگم خود را تنظیم کردید، تنظیمات دیگر را باید چه کنید؟ شما چند انتخاب دارید. اول از همه، می توانید همه آنها را بر روی حالت دستی قرار دهید (عکاسی در مُد نوردهی Manual) و در حین کار آنها را تنظیم کنید. یا می توانید سرعت شاتر را بر روی حالت خودکار قرار دهید (دوربین در مد اولویت دیافراگم) و ایزو را به صورت دستی تنظیم کنید.

یک انتخاب خوب این است که سرعت شاتر را سریع تر از ۱/۱۲۵ ثانیه نگه دارید چون اتفاق ها در خیابان معمولا سریع رخ می دهند و آهسته تر از این مقدار ریسک ثبت لرزش دوربین و تار شدن عکس وجود دارد. البته همین مسئله در مورد وقتی که شما به صورت دستی عکاسی می کنید نیز صادق است، بهتر است که زیر ۱/۱۲۵ ثانیه نروید، اما اگر آهسته عکس می گیرید، این مسئله ممکن است برای شما متفاوت باشد.

تنظیمات دیگری که باقی مانده ایزو است. شما می توانید آن را بر روی ایزو خودکار نیز قرار دهید، اما یک سقف برای آن تعیین کنید. من فکر می کنم اکثر دوربین های مدرنی که قابل تنظیم هستند نباید با سقف ۱۶۰۰ مشکلی داشته باشند. اما باید مراقب باشید، برخی از دوربین ها ایزوی خودکار خوبی ندارند و در نور روز بر روی ایزو ۱۶۰۰ قرار خواهند گرفت.

ایزو خودکار (Auto ISO) یکی از قابلیت های بسیار خوب و مفید برخی دوربین های دیجیتال است. شما می توانید دوربین را روی مُد نوردهی دستی (M) قرار دهید و برای حفظ تعادل نوردهی ایزو را روی خودکار تنظیم کنید. البته ممکن است شرایط نوری یا تنظیمات شما (سرعت شاتر و دیافراگم) به نحوی باشد که دوربین ایزو را بیش از حد بالا ببرد که منجر به نویز در تصویر شود. اگر دوربین شما قابلیت تنظیم بیشینه (maximum) ایزو را در حالت ایزو خودکار داشته باشد، می توانید بیشترین ایزویی که مایلید دوربین از آن فراتر نرود (برای مثال ۱۶۰۰) را وارد کنید.


تنظیمات زیر به شما کمک خواهند کرد تا تمرکزتان فقط روی عکس باشد و تنها نگرانی شما این باشد که آیا شخصی در منطقه فوکوس شما هست یا نه:


دیافراگم خود را بر روی f/8 تنظیم کنید

در فاصله ابر کانونی فوکوس کنید

سرعت شاتر خودکار (مُد اولویت دیافراگم)، پایین تر از ۱/۱۲۵ ثانیه نروید

ایزوی خودکار، تنظیم کنید که بالاتر از ۱۶۰۰ نرود

یکی از نقاط قوت تنظیمات فوق انعطاف پذیری در تغییر شرایط نوری است. تصور کنید که دارید در یک ساختمان راه می روید، که از آنجا داخل تاریک تر از بیرون است، که فوق العاده آفتابی است.

اگر قرار باشد سرعت شاتر و ایزو را به صورت دستی تنظیم کنید، ممکن است یک لحظه ناب را از دست بدهید. در حالیکه دارید سرعت شاتر را تغییر می دهید، ممکن است وقت برای تغییر ایزو نداشته باشید و کنترل نوردهی را از دست بدهید. با این حال، اگر حداقل یکی از آنها خودکار باشد، این کار به صورت خودکار برای شما انجام می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد