عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

آموزش عکاسی خیابانی (بخش دوم) - تجهیزات عکاسی خیابانی

شما به عنوان یک عکاس خیابانی باید بتوانید با محیط اطراف خود ترکیب شوید. با ترکیب شدن در آن، شانس بهتری خواهید داشت تا مورد توجه قرار نگیرید و بتوانید لحظات کاندید را ثبت کنید. این بدین معنی است که تجهیزات شما باید کوچک و سبک باشند.

دوربین مناسب: سوال بزرگی که این روزها در مورد انتخاب دوربین مناسب عکاسی خیابانی مطرح است، در مورد انتخاب بین دوربین های DSLR یا بدون آینه است. توصیه ما برای عکاسی خیابانی، دومی استاستفاده از دوربین DSLR هیچ اشکالی ندارد، اگر این چیزی است که ترجیح می دهید یا در حال حاضر دارید. اما دوربین های بدون آینه کوچکترند و وزن کمتری دارند. ماجراجویی های عکاسی خیابانی شما بسیار لذت بخش تر خواهد بود اگر وقتی به خانه می رسید نبینید که بعد از یک روز تمام حمل کردن دوربینDLS، یکی از دست هایتان بلندتر از دیگری شده است! یک مزیت دیگر دوربین های بدون آینه این است که منظره یاب الکترونیکی (EVF) قبل از این که حتی دکمه شاتر را فشار دهید، ارائه دقیقی از نوردهی برای تصویر شما ارائه می دهد. 

اگر دوربین همراهتان نبود و برای عکاسی خیابانی احساس ضرورت کردید، هیچ اشکالی ندارد که از دوربین گوشی موبایلتان استفاده کنید.

یکی از تجهیزات مفید در عکاسی خیابانی لنزهای زوم است که مزایا و مشکلات خاص خود را دارد. شما با استفاده از یک لنز زوم می توانید به راحتی در فاصله های مختلف به عکس برداری بپردازید. و با زوم کردن می توانید از سوژه هایی که در دورست هستند نیز عکس های خوبی تهیه کنید. اما مشکل لنزهای زوم این است که بزرگ و سنگین هستند. سنگین بودن آن ها باعث می شود که در خیابان و موقع پیاده روی و سفر کمی با مشکل مواجه شوید و بزرگ بودنشان نیز توجه زیادی را به خود جلب می کند. در صورتی که شما در عکاسی خیابانی نیاز دارید که توجه افراد زیادی را به خود جلب نکنید تا بتوانید از آن ها یا سوژه های پیرامونشان در حالات عادی خود عکس برداری کنید.

از طرفی لنزهای معمولی، اگر چه عمق میدان شما را محدود می کنند اما کوچک تر و سبک تر بوده و می توانند کمک بیشتری در عکاسی خیابانی به شما بکنند.


چرا لنز های پرایم برای عکاسی خیابانی بهترند؟

 

لنزهای پرایم یک فاصله کانونی ثابت دارند و این به آن معناست که با این لنز ها نمیشود زوم کرد و به جای آن مجبورید که به سوژه نزدیک تر یا دورتر بشوید تا کادر دلخواهتان را پیدا کنید. این مسئله محدودیت هایی را به همراه دارد و بعضا میتواند خسته کننده باشد، اما مزیت هایی هم به همراه دارد.

لنزهای با فاصله کانونی ثابت (لنزهای پرایم)، به خاطر اینکه در تولید آنها از المان های کمتری استفاده شده است، اغلب کوچک تر و سبک تر از لنزهای زوم هستند و نتیجتا وقتی روی دوربین سوار میشوند، حجم چندان زیادی به آن نمی افزایند.


علاوه بر این، لنزهای پرایم معمولا عکس های شارپ تری تولید میکنند و به خاطر سادگی طراحیشان، از کیفیت بصری بهتری هم برخوردارند. به خاطر اینکه درون پرایم ها همه چیز ثابت است و نسبت به لنزهای زوم لایه های کمتری از عدسی در ساخت شان به کار رفته است، نور با کیفیت بهتری به سنسور تابیده میشود (با افت کم تر).

دیافراگم این لنزها (مثلا f/0.95) معمولا باز تر از لنزهای زوم است که اغلب بیشینه دیافراگم f/2.8 دارند. مزیت این دیافراگم باز تر، این است که نتیجتا میتوانید به عمق میدان کمتری دست بیابید که برای پرتره خیابانی ایده آل است به خاطر اینکه میتوانید سوژه را از پس زمینه کاملا جدا کنید (پس زمینه را کاملا مات کنید).

مزیت دیگر آن این است که میتوانید در نور کم و بی سه پایه، بدون نیاز به بالا بردن بیش از حد ISO که سبب پایین رفتن کیفیت عکس میشود و یا پایین آوردن سرعت شاتر که میتواند عکس را خراب بکند، میزان نور بیشتری به سنسور برسانید.

 

 


 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد