عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسخونه

به عکاسخونه خوش آمدید...

عکاسی HDR

اگر در تنظیمات دوربین گوشی‌تان گشتی زده باشید، احتمالا چیزی به نام HDR را دیده‌اید. HDR مخفف عبارت High Dynamic Range است که فعال کردن آن کمک می‌کند در بعضی شرایط عکس‌های بهتری بگیرید، اما لزوما این طور نیست که همیشه عکس‌های شما را بهتر کند. ابتدا بیایید با HDR و نحوه کار آن آشنا شویم.



 

زمان هایی پیش می آید که دوربین بر خلاف انتظار به خوبی نمیتواند نورسنجی کند. این مشکل معمولا زمانی پیش می آید که تفاوت نوری نقاط تاریک و روشن در محدوده سوژه زیاد باشد. چشم انسان قادر است که مناطق تیره و روشن و تفاوت نوری را به خوبی از هم تفکیک کند. ولی برای حل این مشکل در دوربین تکنیک HDR را قرار دادند.


روش‌های مختلفی برای خلق تصاویری که HDR نامیده می‌شوند وجود دارند. روش‌های معمول ایجاد تصاویر، رنج دینامیکی پایین‌تری نسبت به آنچه چشم انسان می‌تواند ببیند دارند. این روش‌ها عکاسی «استاندارد» یا «رنج دینامیکی پایین» نامیده می‌شوند. 


روش‌ها و ترفندهایی برای رفع این محدودیت وجود دارند و این روش‌ها گاهی اوقات روش‌های عکاسی HDR نامیده می‌شوند. این روش‌های خاص معمولاً ترکیبی از روش‌های قدیمی و پیش‌پاافتاده از ترکیب دیجیتالی تصاویر است. همچنین فرمت تصویر «رنج دینامیکی بالا» و فضاهای رنگ خاص آن وجود دارد که رنج‌های وسیع‌تری نسبت به سایر فرمت‌های استاندارد ارائه می‌کند و قادر است جزییات عالی در سایه و همچنین روشنایی ثبت کند. این فرمت‌ نیز به درستی HDR نامیده می‌شود و ربطی به روش‌هایی که قبلاً ذکر کردیم ندارد. این تصاویر معمولاً به وسیله تجهیزاتی که ذاتاً HDR هستند، گرفته می‌شوند. امروزه وقتی صحبت از تصویربرداری HDR می‌شود، منظور اغلب عکاسان روش ترکیب کردن داده‌های تصاویر با نوردهی‌های مختلف برای خلق یک عکس با جزییات بالاتر از محدوده‌های عکس‌های نرمال است.


 

 

ترفندهای عکاسی HDR 

  • برای بدست آمدن نتیجه بهتر سعی کنید از سه پایه استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد لرزش بهتر است از کابل شاتر استفاده شود.
  • همیشه سعی کنید از فرمت RAW در عکاسی استفاده کنید. همینطور در این مورد.
  • در هنگام عکس برداری حتما از حساسیت ایزو و دریچه دیافراگم ثابت استفاده کنید.
  • برای بدست آمدن عکسی یکدست بهتر است کادر خود را تغییر ندهید.
  • سیستم فوکوس دوربین خود را روی حالت continuous قرار دهید.
  • بهتر است سوژه های ثابت را برای به کار بردن این تکنیک مورد استفاده قرار دهید.
  • بدست آوردن عکس HDR بسیار ساده است. اما مانند هر کار دیگری که تازه شروع به یادگیری آن میکنید نیازمند تمرین و تلاش زیاد است.

 

 


موارد لازم برای ایجاد یک تصویر  HDR

  • دوربینی که قابلیت تنظیم میزان نوردهی (اندازه دیافراگم) را داشته باشد. اگر دوربینی داشته باشید که بتواند از یک منظره و کادربندی واحد با نوردهی های متفاوت چندین عکس بگیرد بسیار بهتر است.
  • سه پایه. هنگامی که قصد ثبت چند عکس از یک منظره را دارید، بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا وضعیت دوربین ثابت و کمترین حرکت را داشته باشد.
  • منظره هایی با کنتراست بالا. اچ‌دی‌آر در این حالت ها بسیار عالی است. عکاسی اچ‌دی‌آر از یک کارت توسی همانی است که عکس معمولی است. اما عکاسی از منظره های طبیعت زیر نور آفتاب یا ابرهای صاعقه‌دار صحنه هایی هستند که در حالت اچ‌دی‌آر بهترین نتیجه را خواهند داشت.
  • شاید به برخی نرم افزارهای اچ‌دی‌آر نیز نیاز داشته باشید. به طور مثال، می توانید از Photomatix استفاده کنید. این نرم افزار امکان تولید عکس ها از حالت سورئال تا بسیار چشمگیر و عالی را به کاربر می دهد.
  • برای یادگیری استفاده از این گزینه به زمان هم نیاز دارید. هیچ کاری با معجزه پیش نمی رود. باید تمرین زیادی داشته باشید. عکس های اچ‌دی‌آر هم همچون دیگر قابلیت های دوربین به تکرار و تمرین زیاد نیاز دارد.


گوشی‌هایی که دو عکس در اختیار ما قرار می‌دهند تا خودمان انتخاب کنیم. خوشبختانه بیشتر گوشی‌هایی که قابلیتی به نام HDR دارند، دو عکس که یکی حاصل استفاده از HDR است و دیگری یک عکس عادی است، به ما ارائه می‌کنند و می‌توانیم بهترین عکس را انتخاب کنیم. البته اگر زمان کافی برای بررسی عکس‌ها نداشته باشیم، بهتر است با توجه به منظره و سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیریم، بهترین تنظیمات را انتخاب کنیم و در مورد HDR تصمیم بگیریم. لذا استفاده از نکات گفته شده مفید واقع می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد